Tuesday, September 14, 2010

Legenda jménem Stalker



Stalker, pojem jež už přešel z uzavřených intelektuálních debat do povědomí široké veřejnost. Přitom se tato legenda opírá o tři rozdílné věci, o knihu, o film a v posledních letech hlavně o počítačovou hru.

Všechno začalo knihou bratří Strugackých Piknik u cesty vydanou v roce 1971 v tehdejším Sovětském svazu, jedná se o poměrně krátké, přesto velice intezivní dílo na téma sebepoznání každého jedince, strachu z neznámého. Jedné noci se ve městě xxxxxx začaly dít divné věci, lidé umírali na neznámé choroby, mizeli, nebo byli nalezeni podivně znetvoření a zmrzačení. Autority dlouho nevěnovali těmto událostem pozornost, předpokládalo se, že jde o další novinářskou kachnu a snahu o senzaci za každou cenu, až teprve když počet uprchlíků přesáhl kritickou hranici bylo vytvořeno Pásmo. Po určité době bylo zjištěno, že se v onom pásmu nachází artefakty a anomálie podivných vlastností, dva disky, které mezi sebou mají prázdno a přesto je nejde od sebe oddělit, podivné komáří loučky, kde se zakřivuje gravitace a nebo zelený sliz, který se dokáže kromě porcelánu prožrat čímkoliv a zabíjet na dotek. Nikdo si není jistý jak Pásmo vlastně vzniklo, existuje mnoho šílených teorií, ale nejpravděpodobnější se zdá ta, že se zda zastavila "na piknik" mimozemská rasa a anomálie a artefakty jsou pouze odpadky, jež po sobě neuklidili. Stejně jako lesní zvěř nepochopí k čemu je umaštěný papír, sklenice nebo náramek, tak lidé nechápou artefakty. Kromě vědců po zkoumání věcí z Pásma prahne i jistá organizace ochotná za ně vyplácet horentní sumy, oficiální cestou se k nim nejde dostat, proto se za nimi vypravují dobrodruzi toužící po bohatství i uznání ostatních, Stalkerové, Piknik u cesty sleduje 8 let života jednoho z nich, Rodericka Shoehardta, také jinak řečeného Zrzka.

Na motivy knihy v roce 1979 natočil režisér Andrej Tarkovskij film Stalker, scénář napsali samotní bratři Strugačtí. Poeticky laděný film zaměřený na dialogy a gradování atmosféry, filozofické hledání toho, co člověk vlastně chce, po čem v nejhloubějším nitru touží. Stalker je průvodce, jenž jako jediný je schopný i ochotný dostat lidi za úplatu do Zóny, místa, kde se nachází nejdivnější anomálie schopné člověka zabít v okamžiku. Uprostřed Zóny se údajně nachází místnost shcopná splnit to nejtajnější, nejvnitřnější přání, jež člověk má. Za jedním z mála stalkerů, jež ještě provozují své řemeslo přišli spisovatel a vědec, každý z nich má své důvody vstoupit do Zóny a tak se začíná dlouhá a nebezpečná cesta do jejího nitra. Главне верить!

Po dlouhém období ticha vydala v roce 2007 ukrajinská herní společnost  GSC Gameworld svoji dlouho očekávanou hru  S.T.A.L.K.E.R.: Shadows of Chernobyl. Příběh se odehrává v alternativní blízké budoucnosti (rok 2012) na místě Černobylské jaderné havárie, kde vlivem radiace příroda i země samotná zešílela. Kromě krvelačných mutantů a smrtelných anomálií se zde nacházejí i artefakty s neuvěřitelnými vlastnostmi, po kterých ovšem touží nejen stalkeři, ale i armáda a mnoho jiných skupin, což nevyhnutelně vede k početným a krvavým konfliktům. Hráč samotný se probouzí se ztrátou paměti a jediným záznamem, jenž ho může přiblížit minulosti, se jménem tajemného Streloka. Mnohé lokace ve hře byly zpracovány podle reálných předloh, což přidává hodně k i tak už dost temné a hluboké atmosféře.


V poslední době zažívá Stalker doslova boom. Druhý díl herní série je netrpělivě očekáván, lidé sami tvoří povídky a různé fan projekty (krátké filmy etc.), z nichž by jsem chtěl vyzvednout především LARPsoft STALKER. Nechci polemizovat které dílo je nejlepší, osobně jsem názoru, že se vzájemně podporují a dotvářejí celek ... Legendu jménem Stalker.

1 comment: